A Magyar Színházi Társaság Elnökségének 2019. január 8-i kezdeményezésére az EMMI összehívta a Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanácsot – először január 23-ra, majd mivel azon Fekete Péter államtitkár úr váratlan, fontos egyéb elfoglaltsága miatt nem tudott megjelenni, január 29-re. Ezen az összejövetelen a következő fontos információk hangzottak el:
Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár úr, aki nem tagja a NEÉT-nek, vendégként volt jelen, hogy tájékoztatást adjon és kérdésekre feleljen. Nem támogatja a Szakszervezet javaslatát, hogy a TAO pénzből oldják meg az előadó-művészeti szervezetek bérproblémáját hiszen a bérrendezés a kormány kiemelt célja, ami egy másik „kalapból” valósul majd meg. Most azért van itt, hogy megossza az információkat.
A TAO, mint kultúrafinanszírozási láb nem létezik többé, helyette a KÖZCÉLÚ FELADATOK TÖBBLETTÁMOGATÁSA (KFTT) a bevezetendő fogalom. Az előadó-művészeti szervezetek finanszírozása több lábon áll, ebből csak egy a KFTT, ami a kulturális államtitkárság költségvetési során jelenik meg és a miniszter dönt róla. Az ő dolguk, hogy ennek elosztási szisztémájának kidolgozásáról gondoskodjanak. De nem pénzt osztanak, hanem feladatot.
A KFTT két „zsebből” áll:
A – alaptámogatás
B – pályázati rendszer.
Az A zsebből mindenki részesülhet, aki korábban TAO-zott.
A B zsebből mindenki pályázhat konkrét feladatokra, amelyek a kultúrpolitikai célokat tükrözik. Ebből néhány prioritás már megfogalmazódott, de várnak további javaslatokat, és itt lehet kompenzálni azokat, akik nem kaptak eleget az A-ból. Ez a pályázati lehetőség – a keretösszeg mértékéig – egész évben nyitva lesz.
A 37,4 milliárd a 2017-es TAO alapján került meghatározásra, FP szeretett volna több pénzt kiharcolni a szférának, de nem sikerült.
Az alaptámogatáshoz (A)elkészült egy adatlap, ún. igénybejelentő, ami két héten belül elérhető lesz. Ezen kell megadni a szervezet azonosításához szükséges adatokat, válaszolni kell olyan kérdésekre, hogy mennyi volt a TAO bevétel az elmúlt 3 évben, mennyi jutalékot fizettek, valamint hogy vállalják, hogy a szervezet összes adata átlátható és az államtitkárság azonnali betekintést nyerhet ezekbe, hány gyerekdarabot, kortárs darabot mutattak be és mennyit terveznek, stb. Azt javasolja, hogy az elmúlt 3 év TAO bevételének átlagánál ne kérjenek többet. A döntések – amit a miniszter hoz – március közepére várhatók, az utalás pedig három részletben: március közepe, június, szeptember. Ezt a menetrendet tartanák a jövőben is. (Kérdésre végül elfogadta, hogy a jövőben korábbra is ütemezhető ez, hiszen a költségvetési törvényt általában augusztusban már elfogadják.)
10 féle igénybejelentő adatlap lesz – mindenkinek meg kell találni, hogy melyik Kategóriába illik, mert mindenki csak egyet használhat.
– nemzetstratégiai intézmények (6db)
– Emtv.szerint kiemelt, nemzeti színházak, bábszínházak
– szabadtéri színházak
– táncművészeti együttesek
– zeneművészeti együttesek
– fesztiválok
– függetlenek, innovatív alternatívok
– egyéb függetlenek
– befogadó színházak
– nemzetiségi, külhoni színházak
A zeneművészetet teljesen külön szeretnék választani, már most dolgoznak egy magyar nemzeti zeneművészeti stratégián.
Kérdésekre válaszolva elmondta, hogy a magánszínházak is pályázhatnak, ők döntik el, melyik kategóriában. (egyéb függetlenek). A 2017-es évi TAO adatok alapján a finanszírozás kissé lejt a fővárosi színházak felé (a főváros javaslattételi joga valamivel több forrás felett rendelkezik, mint a 2017-es TAO bevételek, de ezt Budapest speciális színházi helyzete is indokolja.)Itt érvényre juthat esetleg a színházak közti szolidaritás, hogy a jól ellátott fővárosi színházak meghívnak kevésbé jól finanszírozott egyéb társulatokat. De az államtitkárság nem fogja cserben hagyni a vidéki színházakat, s ha esetleg valaki a tervezettnél rosszabbul jár az A alaptámogatásból, van lehetőség kompenzációra a B-ből.Létrehoznak vis major keretet is.
A B zsebben lévő összegre egész évben lehet pályázni, itt fogalmazódhatnak meg a kormány kultúrpolitikai céljai –különös tekintettel a minden gyermek 8 éven át évente egyszer jusson el kulturális eseményre. Ez egy gigantikus méretű projekt, rengeteg hozzáértő szakemberre van szükség.
Néhányan felvetették, hogy főleg a tánc területén nem, vagy nagyon nehezen lehet betartani azt a kritériumot, hogy csak olyanok pályázhatnak, akik három évre visszamenőleg már igénybe vettek TAO-t, hiszen a független táncművészeti szervezeteknél általában az őket befogadó intézmény TAO-zott, ők csak gázsit kaptak, Fekete Péter elmondta, nem céljuk a függetlenek ellehetetlenítése, de el kell gondolkodni azon, mitől függetlenek a függetlenek. Leszögezte, hogy nem fognak rosszabbul járni azok a színházak, akik eddig is tisztességesen használták fel a TAO-t. Arra, hogy alaposan át kellene gondolni és kidolgozni olyan definíciókat, mint előadás, befogadó színház, stb., meg esetleg az Emtv-t is módosítani kellenne, elmondta, örülni kell annak, hogy ilyen fantasztikusan jó rendszert dolgoztak ki, mindenkivel egyeztetve, és egyáltalán nem vagyunk elcsúszva semmivel.Nem tervezik külön kuratóriumok felállítását. Elismerte, az, hogy a kormány maximalizálta a sportra felajánlható TAO összegét, biztosíték arra, hogy ez a KFTTT összeg biztosan nem fog csökkenni, ő a növelése mellett van. Arra nem kaptunk konkrét választ, készültek-e felmérések, mennyi összeg van az egyes zsebekben, ill. az egyes célfeladatokra mennyi jut. Mindenesetre várnak minden konstruktív javaslatot – táncelőadásra is menjenek az iskolások -, és reméli a további gyümölcsöző együttműködést.